Direktlänk till inlägg 13 april 2011
Nästan dagligen kan vi läsa artiklar som är relaterade till terrormisstänkta, på sistone relaterade till hotet mot Gyllands Posten och Lars Vilks karikatyrer på profeten Muhammed.
Karikatyrer av muslimer och till exempel människor från Mellanöstern är inget nytt fenomen. Alltsedan islams tillkomst och utbredning har Västerlandet målat upp en negativ bild av den ”vilda barbaren” från Mellanöstern. Av förklarliga skäl målade människor upp denna föreställning mot bakgrund av rädsla, trots allt påbörjades islams stora expansion efter
Muhammeds död på 600-talet. Den negativa framställningen har inte avtagit på 1500 år.
Hollywood har bidragit till denna negativa framställning under en lång period. Alltsedan 1896 har Hollywood producerat över 1100 filmer där människor med ursprung från Mellanöstern gestaltas. Enligt Jack G. Shaheen Professor Emeritus, framstående forskare inom ämnet, har denna framställning nästintill uteslutande varit negativ. Ulf Zander, svensk forskare och historiker, har även han forskat inom ämnet. Zander påpekar att det är troligt att amerikaner
påverkats av denna stereotypisering av människor från Mellanöstern. Enbart under de senaste tjugo åren har flertalet storfilmer producerats såsom True Lies, Beslut utan återvändo, Belägringen, Rules of Engagement, 300, Body of lies och Green Zone. Rollistan består ofta av välkända skådespelare som Arnold Schwarzenegger, Denzel Washington, Leonardo DiCaprio, Samuel Jackson och Matt Damon m.fl Det är troligt att vi i Sverige även påverkas med hänsyn till vår stora konsumtion av Hollywoodproducerade filmer.
Stereotyper och en negativ porträttering är inget nytt i Hollywood. Under Kalla krigets glansdagar fram till Sovjetunionens fall, då kommunismen betraktades som Röda Faran, finns en mängd filmer som propagerar för det amerikanska synsättet kontra den ryska kommunismen. I och med Glasnost och ryssarnas avdemonisering ter det sig logiskt att Hollywood eftertraktade en ny ärkefiende. Efter det första Gulfkriget 1991 ökar produktionen
av filmer med stereotypisering, av människor från Mellanöstern.
Varför Hollywood väljer att avhumanisera en hel kultur går det enbart att spekulera kring. Ett plausibelt svar kan vara att det blir lättare att producera en förenklad bild av ”den Andra” för att tydliggöra antagonisten. Därför är det föga förvånande att människor i väst, Sverige är inget undantag, får negativa känslor varje gång man hör orden ”Mellanöstern” eller ”islam”. Mot bakgrund av händelseutvecklingen i Mellanöstern är frågan om Hollywood, och median överlag, kommer att revidera sin framställning av människor från regionen? Följdfrågan blir otvivelaktigt vilken kultur eller nation som får ”äran” att porträtteras som nästa ärkefiende?
Statens finanser är i gott skick. Exakt om budgeten går ihop eller visar ett litet underskott är inte så noga. I många andra länder är budgetunderskotten stora. Men Sverige är ett av världens mest konjunkturkänsliga länder, till följd av ett beroende...
Juholts tal återkallade delvis de idépolitiska linjer som Olof Palme är den främsta symbolen för när han i talet lyfte fram den sociala jämlikheten som avgörande riktmärke för politiken. Och det fick en avdomnad socialdemokrati att kvickna till: Vi v...
Verksamheten kom att få betydelse för säkerhetspolisens senare övervakning. - Jag har i min avhandling velat synliggöra ett tidigare okänt kapitel i Sveriges historia. Resultaten i avhandlingen ger en ökad förståelse för det motsägelsefulla förhållan...
De rör sig i ett flytande gränsland mellan målningar och teckningar. Hon laddar sina meningar med drastiskt formulerade oneliners. Carina Kågström äger den där förmågan att iaktta sina medmänniskor och vår egen samtid. Det råder ingen tvekan om var h...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 |
|||||||
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
|||
11 |
12 |
13 | 14 |
15 |
16 |
17 |
|||
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
|||
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
||||
|